Doom 3
Worms 2004.10.15. 21:50
Az első cikk ez. Kicsit megkésve bár de törve nem olvassátok e cikket melyet Worms írt!
Egyszer volt hol nem volt egy Doom nevű játék. Nagyon szerette mindeki. Miért? Műfajt teremtett, hihetetlen élvezetes és elképesztő grafikiája volt. Emlékszem amikor már vagy 4-edjére toltam végig és még mindig nem untam meg. Szép idők voltak azok. Az Id-es srácok is tudták, hogy okos (?) dolgot műveltek így hamarosan bekövetkezett a folytatás. A Doom 2 szintén hatalmasat robbant. Keringtek a pletykák a Doom nightmare fokozaton való végigjátszásáról pisztollyal és a hasonló csodák. Mindenki azzal játszott de a kor haladt és a doom csak porosodott. Ám senki nem feledkezett meg róla. Vártuk a folytatást de csak nem jött. Helyette kaptunk Quaket ami jó időre befogta a szánkat. Gondolom nem is kell mondanom mekkorát tartolt a játék. Aztán Quake 2 ami nem annyira lett vonzó a nagyközönségnek mint az Id többi játéka. Ezek után Quake 3 készült el. Mi pedig csak ámultunk, hogy ilyen grafika... Mai napig rengetegen játszák ezt a mesterművet majd a Wolfeistein is révbe ért ami azért nem szólt akkorát mint a Quake 3 epizódja. Aztán síri csend majd egy E3-on bemutatták a Doom 3-at. Eddig is keringtek pletykák a játékról de amint ezt megláttuk szóhoz sem jutottunk. Majd teltek-múltak az E3-ak a Doom pedig szépen mindig megmutatta magát ám fényéből nem vesztett. Most augusztusban végre megmutatta magát! A Doom megérkezett!
A nosztalgia után rátérnék a játékra. Amikor megkaparintottam a dobozkát majd felinstalláltam a Doomot izgatottan indítottam el. Féltem, hogy nagyon lassú lesz a 1200-as celeron gépembe amiben ráadásul csak 256 mb ram van. Ám bíztam videókártyám erejében ami egy ati 9200 atlantis. Elindítottam a játékot majd bejött az Id logó ezután a menü. Nagyon izgatott tam majd megnéztem a beállításokat és kicsit szomorú voltam, hogy eléggé alacsony felbontásban (640x480-ban) futott. Elindítottam a játékot. Majd le esett az állam amikor megláttam a gyönyörű látványt. Az űrhajó megérkezett a UAC-ra majd kilépett belőle a főszereplő (anonym marine). Hamar megkapjuk az irányítást és a bázis feltérképezése után amikor az állunkat keresgetjük megkapjuk első küldetésünket. A bázison rendkívül kidolgozott több ezer poligonból álló kutatók és katonák játkáltak beszélgettek tehát ÉLTEK. MAjd ezek megszemlélése után tovább haladtam. Az egyik kutatót megkeresve egy kis beszélgetés után elszebadult a pokol. Robbant az egykor virágzó UAC és a démoni teremtmények végig pusztították a bázist. Ám sajnálkozásra nincs időnk mennünk kell a szörnyek seregeivel szembe. Ám a menetelés nem olyan könnyű! Nem sok szörny tör életünkre de ezeket legyilkolni épp elég nehéz. Itt emelném ki a játék egyik legjobb tulajdonságát a horrorisztikus hangulatot. A játék elejétől a végéig tisztára be leszünk parázva. Az eleje a legrémisztőbb mert ekkor az Id az összes puskaporát ellövi és a vége felé a sokkoló lástvány (vér, hullák stb.) Adják a hangulatot. A harc sem a megszokott. Sokkal taktikusabb a harc mint az Id eddigi játékaiban. Sokkal jobban meg kell fontolni melyik fegyver melyik szörny ellen ajánlott. Ennek ellenére nem mondanám, hogy a mesterséges intelligencia kiemelkedő lenne. A zombi katonák a valamikor UAC őrök től okosak. Ami nem lenne baj de ha összevetjük őket a "sima" zombikkal akik bambán és lassan törnek ellenünk eléggé nevetséges lehet. A nagyobb szörnyektől se várhatunk semmi extrát. A tűzdobáló szörnyek talán a legokosabbak. Velük úgy kell megküzdeni, hogy távolról (shotgun ajánlott) kiszámíthatatlan ugra-bugrálást végezve osztjuk az áldást. Így nem talál el minket és hamar elpusztul. Háttal nem érdemes a falnak állni mert bármelyik pillanatban mögöttünk teremhet egy zombi de erről nem sokat beszélek nem lövöm le a poént!
Maga a pályák kidolgozása tökéletes. Megvallom amikor láttam pár Doom előzetest megilyedtem, hogy ez bizony lehet gyönyörű lesz, de rövid is. Sajnos vannnak ilyen játékok (pl.: Max Payne 1-2). Viszont a Doom nem ilyen! Aránylag hosszú kb 20 óra tiszta játékidővel rendelkezik ami elég szép elnézve, hogy mennyi munka lehetett benne. Álltalában szűk folyosókon megy az öldöklés de a rossznyelvekkel ellentétben vannak hatalmas belső és külső helyszínek is. Szólnék mgé pár szót a fény és árnyékhatásokról. Egyszerűen tökéletesek és a nálunk lévő zseblámpával ez ki is domborodik. Egyszerűen olyan nagyszerű a zseblámpa használata mint a Prince of Persia idővisszatekerési effektje. Minden árnyékot vet mindenre és ha már itt tartunk semmi nem lóg bele a falba illetve a másik lénybe. Minden a fizika törvényei szerint működik. Látszik, hogy tényleg él a játék. Nagyon is!
Eddig szuperlatívuszokban beszéltem a játékról ám árnyoldalai is vannak ennek a mesterműnek. Az első ilyen, hogy szinte teljesen ugyan olyan mint a Doom 1-2 csak mérföldekkel jobb grafikával. Az egész játék a hentről szól ami oké mert ugye fps de semmi autóvezetés, csapat taktika új elemek. A vasutas pálya jó volt csak kár, hogy láttuk már a Half-life-ban. A másik negatívum a mesterséges intelligencia. A UAC zombik lehettek volna butábbak a pokol szörnyei pedig okosabbak. A multiplayer játék sem a legkiemelkedőbb bár dicséretes, hogy ennyi munka mellett ezt is csináltak. Remek ellenpélda a GTA sorozat. A hangok is tökéletesek mivel a fizikai motor generálja le. Kár, hogy néha sütötték csak el ezt a ziccert.
A végére csak annyit mondanék, hogy a Doom 3 mevételével jól járunk feltéve ha bírja a gépünk. Nem számít ha alacsony grafikai beállításokkal játszunk az állunk így is a padlón lesz. Éedemes hozzá egy izmos videokártyát beszerezni. A látványhoz képest nem olyan nagy árat fizetünk! Összegezve megvallom rég szórakoztam ilyen jót. Felkerült a kedvenceim közé amiben a Starcraft, Mafia, GTA vice city és a Prince of persia the sand of time foglalt eddig helyet. Nincsenek benne forradalmi újítások de a hangulat a grafika és a hangok mindent kárpótolnak!
93%
|